Je bent het vast wel een keer tegengekomen, moeilijke gesprekken. Deze gesprekken zijn voor vele een grote angst. Deze gesprekken kunnen over vele onderwerpen gaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn het aanspreken van mensen, het onderhandelen met klanten, of het beoordelen van bijvoorbeeld teksten.

Het belangrijkste wat iedereen moeten doen tijdens het voeren van een gesprek is de acceptatie van de ander zo hoog mogelijk te laten zien.

  1. Lichaamstaal en intonatie

Zorg als zender dat je sterk gebruik maakt van je lichaamstaal en intonatie. 93% van het overbrengen van de boodschap wordt bepaald door deze 2 elementen. Slechts 7% door de woorden die men spreekt. Dit zorgt er voor dat je stevig in je schoenen staat en zelfverzekerd overkomt op het publiek.

  1. Actief luisteren

Zorg dat je werkelijk oprechte interesse toont in de ander. Dat je goed luistert naar hetgeen dat de ander te zeggen heeft. Dwing jezelf desnoods om ook op de ander over te komen als een goede luisteraar. Vat regelmatig samen wat de ander zegt. Maak goed gebruik van je mimiek. Vraag door. Stel open vragen. Als men het gevoel heeft dat je dat niet doet (en het gesprek slechts een formaliteit is en dat alles al bepaald is) dan accepteert men je boodschap ook niet. Dit zorgt er voor dat het publiek denkt dat jij daadwerkelijk interesse in hun hebt. Dit creëert vertrouwen bij deze personen.

  1. Positieve en negatieve feedback

Theorie hierover geeft veelal aan om bij het aangegeven kritiekpunten, eerst te beginnen met te vertellen wat goed gaat. Andere theorie geeft aan dat je negatieve feedback direct moet brengen en moet eindigen met positieve feedback.

Belangrijk is dat je rekening moet houden met het fenomeen van selectieve perceptie. Negatieve feedback (gevoel: ’’Dat hoor ik niet graag/dat vind ik niet’’) komt 10x sterker over dan positieve feedback (gevoel: ‘’Leuk dat je het zegt’’)

Geef 5 positieve punten en 1 negatief punt en het negatieve punt zal overheersen bij de ontvanger. Kortom: hou rekening met het fenomeen dat men de positieve opmerkingen wantrouwt als je het laat volgen door het negatieve punt. Zorg dat je ook aanspreekmomenten hebt waarin je louter en alleen positief nieuws brengt dat wordt dan ook 100% vertrouwd en geaccepteerd.

  1. Vertrouwen creëren

Zorg dat je het vertrouwen hebt van de ander.  Als dit niet het geval is zal hij/zij je boodschap niet accepteren. Vertrouwen creëer je door integriteit, duidelijkheid en consequent handelen.

  1. Schrik niet terug voor hogere of lage kwalificaties

Maar zorg ervoor dat het gesprek gericht blijft op oplossingen. Men accepteert jouw (in hun ogen vaak te) lage kwalificaties eerder als men het gevoel heeft dat je echt als doel heeft om een verbetering te bewerkstelligen. En niet dat je als doel hebt om bijvoorbeeld ‘de baas te spelen’ of om ‘een case op te bouwen’ tegen de beoordeelde en dat je er dus een 2e agenda op na houdt.

Leave a Reply