De ingelijste € 300.000,- fout van de directeur

Iedereen heeft het vast wel eens meegemaakt, je maakt een grote fout alleen durft het niet toe te geven aan je collega’s of aan je vrienden. Fouten maken hoort bij het leven. Hoogst waarschijnlijk zijn er collega’s in je omgeving die precies hetzelfde voelen als wat jij voelt. Niemand is zo perfect dat alles goed gaat, het hoort er bij.

Door de fouten die je maakt bespreekbaar te maken, zorg je ervoor dat een onderwerp als dit bespreekbaar wordt op de werkvloer. Het probleem kan dan opgelost worden en daarnaast kan ervoor gezorgd worden dat een fout als deze niet meer voor komt, zowel door jou zelf als door je mede-collega’s.

Hieronder is een kort voorbeeld te vinden waaruit blijkt dat niet iedereen prefect is en dat het maken van fouten bij het leven hoort:

‘’Maakt u nooit fouten’’?, vroeg de consultant aan de directeur. ‘’o ja hoor ….’’, zei deze eerlijk…. ‘’ik heb zelf eens persoonlijk een order om zeep geholpen …. ontzettend balen …. Ik heb de e-mail nog met de afwijzing …’’.

Toen vroeg de consultant: ‘’En weten uw mensen dat ook …… ?’’

Verschrikt antwoordde de directeur:

‘’Eeuh, nee natuurlijk niet …. Dat zou niet zo’n goed voorbeeld zijn’’.

De consulent antwoordde:

‘’Juist wel lijkt me…. Waarom lijst u die e-mail niet in en hangt u het op in uw kantoor….

zodat:

  1. De mensen kunnen zien dat iedereen fouten maakt en u een goed voorbeeld geeft van zelfreflectie en
  2. u een transparante en open communicatie laat zien, waarin de mensen zelf ook zich vrijer voelen in het delen van hun eigen fouten.

Conclusie:

Door een gezonde en eerlijk communicatie over gemaakte fouten (met name ook door de top) zullen er in de gehele organisatie eerder problemen gezien (en toegegeven) worden en aangepakt kunnen worden …. toch? Vertel dus als hoger management niet alleen de succesverhalen van jezelf, maar deel ook je missers. Dan durven anderen die ook eerder te delen, zodat de organisatie er beter van wordt.

Leave a Reply