Onduidelijke correspondentie is één van de grootste ergernissen op de werkvloer.
Daarnaast jagen organisaties zich op kosten door ingewikkeld- en oubollig taalgebruik, taalfouten en onduidelijkheden.

Uit onderzoek (bron: Rik van Schagen / Zone 5300) blijkt dat circa 40% van de volwassenen minstens eens per maand onbegrijpelijke brieven, e-mails of brochures ontvangen.
Na onbegrijpelijke correspondentie pakt 52% de telefoon om het conflict op te lossen. 48% stuurt een e-mail of brief terug en 47% bezoekt de website.

Onduidelijke communicatie leidt tot extra kosten door onnodige belasting van de klantenservice.
Daarnaast kost het zowel voor afzender als lezer meer tijd, tijd die beter aan andere taken besteed kan worden.

Correspondentie ergernis top-5:

1. Onnodig ingewikkeld en juridisch taalgebruik 34%
2. Onduidelijk wat van mij wordt verwacht 17%
3. Taal- en tikfouten en onpersoonlijk 13%
4. Ambtelijk of oubollig taalgebruik 9%
5. Ongestructureerd, warrig 8%

In onze blog ‘Helder zakelijk schrijven: tienstappenplan voor een effectieve brief / e-mail’ leer je hoe
je kunt zorgen dat jouw tekst een heldere boodschap heeft en zorgt voor duidelijkheid!

Ben jij je bewust van het belang van heldere en efficiënte correspondentie?
Klik hier om meer te lezen over onze training zakelijk schrijven!