Effectief communiceren is één van de belangrijkste vaardigheden die je kunt hebben.
Deze vaardigheid wordt echter vaak als lastig bestempeld, maar wat is het geheim van een goed gesprek?

Kijk de andere persoon aan, herhaal wat je hebt gehoord of vat het samen en kijk, knik en glimlach om te laten zien dat je aandachtig luistert naar zijn veelgehoorde adviezen.

Celeste Headlee deelt 10 andere praktische tips voor een goed gesprek tijdens haar TED-Talk.

1. Doe één ding tegelijk

Zorg dat je er volledig bij bent met je aandacht en stop met multitasken, dus leg je autosleutels weg,
denk niet aan het avondeten of andere zaken, maar wees aanwezig in het moment!
Als je het gesprek niet wilt voeren, beëindig dan het gesprek.

2. Houd geen betoog

Doe niet alsof je alles al weet. Ga er tijdens elk gesprek vanuit dat je iets kunt leren.
Zet bovendien je ego en eigen mening opzij. Bedenk: iedereen die je ontmoet weet iets wat jij niet weet.

3. Stel open vragen

Begin je vragen met woorden als wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe.
Zo laat je de ander nadenken over je open vraag en krijg je een interessanter antwoord dan enkel ‘ja’ of ‘nee’.

4. Laat je meevoeren

Laat de gedachten die in je opkomen gaan en blijf luisteren, blijf aanwezig in het gesprek
en laat je niet afleiden door gedachten die in je opkomen.

5. Wees eerlijk

Wees geen expert; als je iets niet weet, zeg dan dat je het niet weet.
Voer geen loze praatjes en wees eerlijk!

6. Stel jouw ervaring niet gelijk aan die van een ander

Als iemand iets vervelends heeft meegemaakt, zoals het verlies van een familielid, begin dan niet over toen jij een familielid verloor.
Als iemand praat  over problemen op het werk, begin dan niet over hoe erg jouw baan is. Het is niet hetzelfde, dat is het nooit.
Iedere ervaring is persoonlijk en bovendien gaat het niet over jou.

7. Val niet in herhaaling

Niet eindeloos blijven herhalen! Het is neerbuigend en saai en toch herhalen we vaak weer het punt dat we willen maken, telkens in andere bewoording. Doe het niet!

8. Laat de details achterwege

Mensen zijn niet geïnteresseerd in de jaren, namen, data en andere precieze data waar jij met zo veel moeite op probeert te komen.
Het gaat ze om jou, ze willen weten wie jij bent en wat jullie overeenkomsten zijn; dus vergeet de details en laat ze weg!

9. Niet de laatste, maar wel de belangrijkste: luister!

Stephen Covey heeft het mooi gezegd. Hij zei: “De meesten van ons luisteren niet met de intentie om te begrijpen,
maar luisteren met de intentie om te reageren.” Luister en anderen hechten ook meer waarde aan wat jij te zeggen hebt.

10. Houd het kort

Houd het kort. Of, zoals Celeste Headlee haar verhaal afsluit:
“A good conversation is like a miniskirt; short enough to retain interest, but long enough to cover the subject.”

 

Dus, in het kort: ga erop uit, praat met mensen, luister naar mensen en wees vooral bereid versteld te staan!

Effectief communiceren is zeker niet makkelijk, maar met deze 10 tips ben je alvast op de goede weg. Wil je meer leren over effectief communiceren? Bekijk dan eens de training van taalgoeroe Rien: ‘spelling & zakelijk schrijven: 10 voor taal’