Opeens ligt het op je bord, er is een “over ons” pagina nodig en jij bent degene die deze website tekst mag schrijven. Voel je het al wat warmer worden? Dan ben je zeker niet de enige! Het is nogal een opdracht als jij degene bent die de op één na belangrijkste pagina van een website moet gaan schrijven. Even een zoekopdracht in Google en een blik op de concurrentie geven je een beeld wat er precies van je verwacht wordt en dan begin je met typen. Ook hierin ben je niet alleen, maar dit is daar in tegen wel precies de reden dat veel bedrijven nietszeggende teksten, vol met begrippen, op hun website plaatsen.

Nu is de vraag, welke klant is daarmee te overtuigen?

Als je met iemand praat, zie je aan zijn of haar reactie wel of het overkomt wat je zegt. Je weet wie je voor je hebt, dus je kunt je helemaal afstemmen op deze persoon. Als je schrijft, heb je dat voordeel niet. Je ziet de reactie van de lezer niet. Je bent helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de geschreven tekst, dus die moet volledig helder zijn.

We bespreken de meest voorkomende valkuilen bij het schrijven van teksten, hoe je deze ontwijkt en we delen verschillende tips en trics, zodat jij eenvoudig opmerkelijke teksten schrijft!

De juiste toon

Je doet een schriftelijke oproep of je schrijft een brief die slecht nieuws bevat.
Hoe tref je de juiste toon? De verschillende mogelijkheden:

  • De persoonlijke toon
    Je kunt ervoor kiezen om in jouw tekst zelf expliciet aanwezig te zijn. Je schrijft ik of we en heeft het over mijn/ons standpunt. Zo geef je blijk van jouw persoonlijke betrokkenheid.
  • De aanspreektoon
    Je spreekt de lezer aan met je (of jij) – let op voor een consistente aanspreektoon (wanneer je iemand e-mails met ‘je’ aanspreekt doe dat dan op bijvoorbeeld LinkedIn of Instagram)
  • De neutrale, afstandelijke toon
    Je spreekt de lezer niet persoonlijk aan. Als onderwerp kies je niet voor ik of we , maar een andere persoon of instantie.
    Je schrijft dus niet: wij vinden, maar: De stichting vindt / is van mening.

In welke situatie kies je voor een bepaalde toon?

  • In een brief zul je altijd blijk willen geven van een persoonlijke betrokkenheid, en dus vooral de persoonlijke toon gebruiken. Daarnaast zal je jouw lezer vaak nadrukkelijk willen aanspreken (aanspreektoon). Bij een slecht-nieuwsbrief is bij de ‘negatieve’ passages de neutrale toon vaak geschikter.
  • Folders en brochures schrijft je altijd in de aanspreektoon, zo nodig in combinatie met de persoonlijke toon. Voor minder ‘positieve’ informatie is de neutrale toon weer beter.
  • In zakelijke notities zoals beleidsnota’s is de neutrale toon de beste keus.

Schrijf verzorgde spreektaal

Schrijf verzorgde spreektaal. Dat wil zeggen, gebruik voor zinsbouw en woordkeus het beste uit de werelden van het gesproken én het geschreven woord:

  • Formuleer heldere zinnen met een kop en een staart en verbind de zinnen op een logische manier met elkaar.
  • Schrijf niet vaag en abstract, maar concreet.
  • Vermijd ingewikkelde constructies en plechtstatige woorden (‘in voege dezes’).

Een goede controle is de spraaktest: lees de tekst hardop en luister of dat enigszins natuurlijk overkomt.

Taaldilemma’s en ‘alinealogie’

Naast de juiste toon en het schrijven van verzorgde spreektaal loop je wellicht aan tegen wat verschillende taaldilemma’s.
Hoe zat het ook alweer precies? Klik hier om meer te lezen over de meest gemaakte taalfouten en hier om te lezen hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw teksten in duidelijke alinea’s worden verdeeld!

3 tips en 10-stappenplan’

Daarnaast hebben we 3 tips en een 10-stappenplan opgesteld voor het schrijven van effectieve brieven (of e-mails).
Wil je deze bekijken? Klik dan hier!

 

Niet meer twijfelen over taal? Neem dan eens een kijkje bij de training van onze taalgoeroe Rien;
Spelling & zakelijk schrijven: ‘10 voor taal’.