Oplossingsgericht denken: vind jouw 18e kameel!

Tijdens je werkzaamheden zul je te maken krijgen met problemen; problemen waarvan het lijkt dat je ze niet kunt oplossen.
Echter kunnen moeilijke en zelfs ogenschijnlijke onoplosbare situaties toch tot een goed einde worden gebracht,
blijkt maar weer uit dit kamelenraadsel uit de TEDx conferentie van William Ury.
Continue reading “Oplossingsgericht denken: vind jouw 18e kameel!”

Van chaos naar … kalmte, rust en controle!

Tijd is de belangrijkste valuta van de 21e eeuw!

Van overwerk wordt niemand gelukkig, maar aan de 8-urige werkdag heb je ook weer niet genoeg. De oplossing ligt besloten in twee simpele vaardigheden: doeltreffend tijd-beheer en effectievere prioriteiten afhandeling!

Over persoonlijke effectiviteit wordt veel gesproken. Dat geeft al aan hoe belangrijk het is, maar weet je wat het is én nog belangrijker: wat je er zelf aan hebt?
Continue reading “Van chaos naar … kalmte, rust en controle!”

Ga tijdverspillers te lijf met deze 9 strategieën!

Ga de tijdverspillers te lijf!

Hoe vaak check jij tijdens jouw werkdag je e-mail, check je informatiebronnen op het internet over jouw vakgebied, ga je de papierberg op je bureau te lijf in een poging orde in de chaos te scheppen, pleeg je snel even wat telefoontjes tussendoor, terwijl je weet dat er eigenlijk een echt belangrijke taak op je ligt te wachten?
Continue reading “Ga tijdverspillers te lijf met deze 9 strategieën!”

Helder zakelijk schrijven: 10-stappenplan voor een effectieve brief / e-mail

Het schrijven van (zakelijke) brieven en/of e-mails wordt door veel mensen als een tijdrovende klus ervaren. Het is belangrijk een brief te schrijven die de lezer niet voor problemen stelt, een bondige brief die lekker leest, een brief waarmee het doel wordt bereikt dat de schrijver voor ogen heeft. Samengevat: een heldere brief met effect!

Met onze 3 tips en het 10-stappenplan schrijf jij met gemak een effectieve brief!

Continue reading “Helder zakelijk schrijven: 10-stappenplan voor een effectieve brief / e-mail”

Collega’s op gedrag aanspreken? Iemand aanspreken in 5 stappen

Zowel voor managers als voor de reguliere collega is het enorm lastig om een collega aan te spreken op zijn of haar gedrag of ondermaatse prestaties. Zeker voor managers behoort het brengen van slecht nieuws en het bespreekbaar maken van problemen bij hun takenpakket. Toch vinden managers dit vaak een vervelend proces. Dit komt met name doordat de manager eigenlijk niet precies weet hoe hij dit aan moet pakken. De medewerker moet namelijk worden gemotiveerd en de relatie mag zeker niet verslechteren. In dit blog wordt stap voor stap uitgelegd hoe een motivatie of prestatie probleem kan worden opgelost.

Continue reading “Collega’s op gedrag aanspreken? Iemand aanspreken in 5 stappen”